Uppercuts Allmänna Villkor
Tillämpning och Konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Upperty AB, organisationsnummer 556949-0302, nedan kallat ” Uppercut”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.uppercut.se.
Personuppgifter
Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy.
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Upperty AB (org. nr 556949-0302)
Uppercuts kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Uppercuts behandling av insamlade personuppgifter är att använda dessa för att
a. Kunna fullgöra köp på Uppercut
b. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Uppercuts kanaler.
Qliro kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Qliro är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Qliros villkor
Uppercut kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.
När du använder Chatt och/eller FAQ kan vårt system komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer, för- och efternamn, adress, e-post, IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.
När du som kund väljer och e-posta till Uppercut så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.
Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.
Allmänt om personuppgiftsbehandlingen
All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Upperty AB.
Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.
Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Upperty AB
Box 71
195 22 Märsta
Priser och Avgifter
De priser som anges på www.uppercut.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt över 399 SEK inom Sverige, om inte annat anges. Under detta belopp kostar frakten från 39 kr. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg samt för outlösta paket. Om en beställning görs till ett land utanför EU ansvarar du som kund för eventuell moms och tullavgift i det egna landet. Du ansvarar även för eventuell införtullning. Uppercut har ingen möjlighet att påverka om ett paket stoppas hos tullmyndighet eller om det föreligger lång handläggningstid hos tullmyndighet.
Upprättande av avtal om köp
Uppercuts varor beställs på www.uppercut.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Uppercut via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Uppercut ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.uppercut.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.
Leverans
Uppercut använder följande fraktalternativ:
- Varubrev, varorna levereras direkt till din brevlåda om storleken på paketet tillåter detta. Om paketet är för stort kommer det att levereras utanför din dörr eller hängas på din brevlåda, alt levereras till närmaste ombud.
- Paket, varorna levereras till valfritt ombud via PostNord, DHL eller DB Schenker. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
- Hemleverans via PostNord eller Budbee om du bor i ett postnummer som tillåter det.
Normal leveranstid är 2 – 10 arbetsdagar från det att Uppercut har bekräftat din beställning via e-post.
I samband med att din order skickas från Uppercuts lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar.
Vid avvikelser kontaktar vi dig via den e-postadress du har angivet vid köpet och du har givetvis rätt att häva ditt köp om vi inte kan leverera inom utsatt tid. Kontakta då snarast vår kundtjänst.
Outlösta Paket/Försändelser
Paket som inte har hämtats ut inom sju (7) dagar återsänds till Uppercut. Om detta sker debiteras du en avgift på 350 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Uppercuts administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Ångerrätt och Öppet köp
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Uppercut istället hela sextio (60) dagars ångerrätt från det att du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 60 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten som du som konsument kan ta del av på Konsumentverkets hemsida. Du finner även Standardblanketten för utövande av ångerrätten här nedanför.
Byten av en hel order är alltid gratis hos Uppercut. Du kan också välja att få ett presentkort på returbeloppet istället för en ny vara. Vid retur utan byte till annan vara eller presentkort står du som kund för returavgiften på 39 kronor när du använder vår förbetalda returfraktsedel. Denna avgift kommer att dras av på returbeloppet när vi behandlar din retur. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning samt eventuella etiketter och taggar ska sitta kvar. Om så inte är fallet kommer en värdeminskning på 100% av varans värde att dras av vid återbetalning. Returnerade varor som inte är godkända skickas ej tillbaka. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Om en beställning görs till ett land utanför EU ansvarar du som kund även för eventuella extra avgifter som kan tillkomma vid en retur tillbaka till oss. Ett sådant exempel kan vara tullavgift. Detta gäller samtliga returer oavsett orsak.
På grund av hygieniska förhållanden accepteras inte returer av trosor, kalsonger och silikonprodukter. Av samma skäl finns det inget produktbyte eller återbetalning av bikinitrosor och baddräkter som har den ursprungliga skyddstejpen borttagen eller skadad. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant.
Hur du ångrar ditt köp
För en smidig hantering när du vill utnyttja ångerrätten och genomföra ett byte eller en retur rekommenderar vi dig att besöka vår returportal för att registrera din retur. Det går också bra att meddela oss via e-post support@uppercut.se eller genom att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar nedanför. När din retur är registrerad via vår returportal kommer du att få en förbetald returfraktsedel. Om du inte använder den förbetalda returfraktsedeln är du själv ansvarig för försändelsen. Returfraktsedeln gäller endast inom Sverige. Om du har gjort en beställning till ett annat land ansvarar du själv för returfrakten. Vår returadress är Upperty AB, Box 71, 195 22 Märsta
Vi har ingen möjlighet att ta emot returer som skickas som rekommenderat paket eller mot postförskott.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Uppercut rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.
Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till extra rabatt betraktas värdet av den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.uppercut.se och kan inte erhållas retroaktivt. Rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Uppercut eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Uppercut har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Uppercut följer Konsumentköplagen och de rekommendationer som gäller för reklamationer. Reklamation till Uppercut ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Uppercut förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation står Uppercut för returfrakten. Du som kund har rätt att reklamera en vara i upp till 3 år.
För att göra en reklamation rekommenderar vi dig att kontakta vår kundtjänst på support@uppercut.se. Vår kundtjänst kommer då att hjälpa dig vidare med din reklamation. När din reklamation är registrerad kommer du att få en förbetald returfraktsedel. Om du inte använder den förbetalda returfraktsedeln är du själv ansvarig för försändelsen. Vår adress för reklamation är Upperty AB, Daléns gata 7, 195 61 Märsta
Vi har ingen möjlighet att ta emot reklamationer som skickas som rekommenderat paket eller mot postförskott.
”Fair use”-klausul
Att kunna erbjuda returer och fria byten i 60 dagar är en grundläggande förutsättning för Uppercut. Tyvärr har vi upptäckt att några få kunder uppvisar ett onormalt köpbeteende och en köpkultur där detta utnyttjas. Vi har därför infört ”fair use”-klausulen. Om Uppercut har rimliga skäl att misstänka att det från kundens sida förekommer missbruk, bedrägerier, trakasserier, ett överdrivet/patologiskt köpbeteende eller att kunden agerar som återförsäljare av varorna som köps, så kommer vi att avvisa ordern med hänsyn till ”fair use”-klausulen. I detta sammanhang är misstanken baserad på ett antal objektiva, icke-diskriminerande kriterier inklusive: en avvägning angående köpfrekvens, ordersammansättning, retursammansättning, försenade returer/ej upphämtade ordrar, påstått saknade varor under leverans eller retur, flera returer av identiska varor, eller försök att kringgå ett tidigare avslag med falsk eller annan identitet. Vi betonar samtidigt att beteendet är systematiskt och inte slumpmässigt/vid enskilda fall. Identifieringen av ett köpmönster som vi betraktar som onormalt och bortom vad vi anser vara ett "acceptabelt köpbeteende och en acceptabel köpkultur" görs via en algoritm baserad på ett antal olika parametrar. Om en kund identifieras av algoritmen kommer vi från fall till fall att utvärdera om en kund ska nekas en beställning hos Uppercut – antingen under en tid eller för evigt. Om vi igenkänner ett oacceptabelt köpbeteende som beskrivits ovan så förbehåller vi oss rätten att ej ingå i transaktioner med de berörda kunderna och/eller att pausa kunderna i fråga. Som i alla fall är ett köp/avtal med Uppercut ej ingånget förrän vi har skickat en orderbekräftelse och kvitto. ”Fair use”-klausulen hindrar inte kunder från att returnera, men kan i specifika fall hindra kunder från att köpa. ”Fair use”-klausulen tillämpas således inte på redan godkända ordrar.
Transportskador
Uppercut ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Uppercut rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Uppercuts kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.
Klarnas betalningsalternativ
Qliros betalningsalternativ
Tillsammans med Qliro tillhandahåller vi följande betalningsalternativ:
- Direktbetalning via din Internetbank
- Qliro faktura med 30 dagar som betalningsvillkor
- Qliro Konto och Qliro Delbetalning
- Kortbetalning med VISA eller MasterCard
- Paypal
- Swish
- Apple Pay
Du hittar mer information om Qliros fullständiga villkor här
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Qliros sekretesspolicy.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
3D Secure
Uppercut använder sig av 3D Secure som är en säkerhetslösning för betalningar på internet som har tagits fram av kortnätverken Visa och Mastercard. För att öka säkerheten för kortanvändning över internet har ett lösenord införts som kallas 3D Secure. Med lösenordet legitimerar du dig när du betalar med Visa eller MasterCard. Om du inte har skaffat en 3D Secure kod, gå in på din internetbank och aktivera lösenordet, tjänsten är avgiftsfri.
Force Majeure
händelse av omständigheter som står utanför Uppercuts skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Uppercuts förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Uppercut rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Pris- och Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Uppercut rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Uppercut inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Uppercuts kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.uppercut.se.
Konsumentverkets standardblankett ångerblankett (2022-03-25)
Information om företaget
Namn: ____________________
Adress: ____________________
E-post och eventuellt faxnummer: ____________________
Information om konsument: ____________________
Namn (kan vara fler än en person): ____________________
Adress: ____________________
E-post eller telefonnummer: ____________________
Jag/Vi* meddelar härmed att jag/vi* frånträder mitt/vårt* köpeavtal avseende följande varor*/tjänster*
* Stryk det som inte gäller
Beställdes* (datum): ____________________
Mottogs* (datum): ____________________
Underskrift (gäller endast pappersblankett): ____________________
Underskrift 2 (om ni är fler som gjort köpet): ____________________
Datum: ____________________
Det här är en mall för ångerblankett som tillhandahålls av Konsumentverket efter förordnande av regeringen. Innehållet är baserat på bilaga 1 i direktiv 2011/83/EU.